Peuter Plus
Spelen is ontdekken. En spelen is groeien. Daarom staat spelen centraal bij Uk & Ko Kinderdagverblijven. Uk & Ko werkt doelgericht aan de doorgaande ontwikkelingslijnen voor kinderen van 0 tot 4 jaar. Daarmee legt Uk & Ko een stevige basis voor het basisonderwijs. Met Uk & Ko groeien ukken als vanzelf toe naar groep 1.
Een unieke activiteit bij Uk & Ko, die peuters spelenderwijs voorbereidt op de overgang naar de basisschool en de BSO, is peuterplus.
Op de peutergroepen van onze kinderdagverblijven is er peuterplus, speciaal voor de oudste peuters. Minimaal drie keer per week gaan deze oudste peuters in een groepje mee met een vaste pedagogisch medewerker naar een andere groepsruimte. Tijdens de peuterplus doen de 2 en 3 jarigen activiteiten die extra uitdagend, spannend én leerzaam zijn!
De peuterplussers zelf vinden het natuurlijk heel leuk. ‘s Ochtends vragen ze vaak al welk spelletje voor grote kinderen ze vandaag gaan doen. Halsreikend kijken ze uit naar het moment dat de jongste peuters slapen, ze zelf een rustmomentje gehad hebben en ze eindelijk naar de peuterplus mogen!
Een pedagogisch medewerker vertelt: "Peuterplus sluit altijd aan bij het thema dat die maand ook op het kinderdagverblijf centraal staat, zodat het herkenbaar is voor de kinderen. Jonge kinderen houden van herhalen, herhalen en nog eens herhalen. De activiteiten die we bij peuterplus aan het thema verbinden zijn echter net iets uitdagender en specifiek gericht op de bijna 4-jarigen."
Bij alle activiteiten wordt, aan de hand van een thema, ingespeeld op de verschillende seizoenen, feesten, enz. Bij het nieuwsoverzicht vindt u regelmatig een aankondiging van het nieuwe thema met daarin een aantal activiteiten. Kijk bijvoorbeeld bij het thema lente, kleuren en vormen of beroepen voor voorbeelden hiervan.
Observatie
Uk & Ko hanteert een observatiemethodiek waarbij peuters minimaal één keer rond hun 2e verjaardag en 3 maanden voor het verlaten van het kinderdagverblijf worden geobserveerd aan de hand van deze methodiek op bijvoorbeeld sociaal-emotioneel gedrag, fijne motoriek, zelfredzaamheid en taal. Deze observatie wordt in ieder geval bij de overgang naar de basisschool besproken met de ouders. Indien de ouders toestemming geven wordt het observatiedocument opgestuurd naar de basisschool die het kind gaat bezoeken. Deze overdracht van informatie draagt bij aan een soepele overgang naar groep 1. Uiteraard trekken we meteen aan de bel als we tijdens dagelijkse observaties iets opmerken!